Viktoria -

Hej då Koh Tao

Efter många om och men bestämde jag att det faktiskt var dags att lämna Koh Tao och genom Bangkok dra vidare till Chaing Mai (Jag har ju tillbringar en hel vecka på denna lilla ö). Det beslutades sent på kvällen den 21a och redan dagen efter var jag påväg till Bangkok. Först båt till Chomphon och vidare buss till huvudstaden, en resa som startade 10.15 och slutade 20.45. Strax innan ankomsten kände jag hur jag inte riktigt pallade med Bangkok.. Jag menar, jag har precis lämnat Koh Tao - där stress inte existerar, och nu är jag påväg till kaoset i Bangkok. Lite för stor kontrast.. Så fort vi kom fram gick jag till första resebyrån jag såg, i hopp om att det faktiskt fanns en chans att jag fortfarande skulle hinna med en nattbuss till Chaing Mai. Sådan tur hade jag inte och första bussen dit skulle gå 18.00 dagen efter.

Jag var ju så klart dum nog att inte boka en nattbuss till Bangkok, vilket innebar att jag vid den rätt sena ankomsten blev tvungen att gå runt och leta boende. Vilket var inte superenkelt förresten. Bussen släppte av oss på Khao San Rd, vilket var perfekt, då det var här jag bodde innan så jag kände till området väl. Problemet var att många guesthouse var fullbokade (pga kinesiska nyåret) så det tog en stund innan jag hittade ett ställe som inte var allt för dyrt eller skräckinjagande. Jag lovar, två av ställen jag kollade på fick håret på armarna att resa sig. Själva rummet på ett av dessa såg jag inte, men det räckte med att se korredorerna och toaletten för att jag utan att se rummet skulle lämna tillbaka nyckeln och nästan springa därifrån. I slutändan hittade jag ett ställe som kostade mig 300 baht per natt, med delad badrum (sist jag var i Bangkok betalade jag 220 baht och behövde inte dela nått med någon). Men ajja, det var bara för 1 natt.

Så fort jag dumpade grejerna gick jag ut för att kolla efter bussbiljetter till Chaing Mai. Runt 400-450 baht skulle det kosta mig. Kanske har jag varit på Koh Tao för länge men helt plötsligt tänkte jag "manana, manana"- jag fixar det imorgon. När jag vaknade dagen efter fick jag istället panik över att jag kanske var för sent ute. Nja, visserligen fick jag tag på en biljett men den kostade mig 550 baht.

Under dagen hann jag med lite shopping, massage och jag hämtade även min tvätt. Som var förresten löjligt billigt, 25 baht för 1 kg (ca 5 kr). Samma service på Koh Tao kostade dubbelt så mycket. Gick även och kollade på linser. Tyvärr hade de inte min styrka men priset för ett par månadslinser var ca 35 kr. Det kommer att köpas många såna innan min hemresa..

Nu sitter jag på nattbussen till Chaing Mai och kommer fram ca 7 på morgonen (ska försöka posta detta inlägg så fort jag kommit fram). Denna buss är långt ifrån VIP, om man säger så. Jag väntade mig något modernare för dessa 550 baht. Dessutom stannade bussen två gånger utan anledning och jag misstänker att någon gick igenom vårat baggage i hopp om att hitta något värdefullt att sno, vilket händer hela tiden här i Asien. Jag har dock inget värdefullt liggandes där så de får jättegärna gå igenom min ryggsäck full av tamponger och annat värdelöst skit.


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback

Design av xoxonicole
RSS 2.0