Viktoria -

Holland

"Välkommen till Holland. Priser inkl moms......", det tog Halebop 6 dagar att inse att jag inte längre befann mig i Sverige och då var jag ironiskt nog påväg hem igen.

Jag firade nyår där. Massor med folk trängdes på Amsterdams gator och överallt hördes smällare. Vissa lät som bomber som gjorde att man fick en känsla av att gå igenom en krigszon. Jag tjatade mig fram till att gå till Blue Light District - ett område där man kan hitta bland annat "damer" med snoppar. Jag ville se med egna ögon att att sådant område faktiskt fanns. En rätt snygg brud visade sig i ett av fönstren, plötsligt lyfte hon upp sin kjol och man kunde se en rätt stor bula under trosorna- "jaha, då är vi alltså framma i Blue Light". 2 sekunder senare var det dags att gå därifrån och vi begav oss vidare mot en bar istället. Där kände man sig mer hemma liksom. Strax innan 12 drog vi upp på en liten kulle, tydligen den högsta punkten i hela staden, och såg fyrverkerierna.

Jag gillar Holland, jag älskar Amsterdam. Här har jag varit 4 gånger på 5 månader, vilket fick några av mina dåvarande arbetskollegor att börja undra varför jag egentligen åkte dit så ofta. En gång sa jag att eftersom lönen på Röros var så dålig så vad jag tvungen att extra knäcka på Red Light District. Förhoppningsvis förstod han att jag inte var allvarlig. Men visst kan det vara ganska kul att kläcka ur sig något sånt och sedan se hur förvirrad personen blir.


Det känns som att det finns mycket av det mesta i Amsterdam. Först och främst många människor, enligt en väldigt osäker källa är befolkningstäthet ungefär 426 pers/km2, medan Sverige har ca 21 pers/km2. Och alla dessa människor har nog en egen cykel, så ja - cyklar i Holland råder det ingen brist om.

Sedan finns det också många stora träd, fina tulpaner och rena kanaler - att glida runt på dessa är minst sagt mysigt. Speciellt om man har rätt sällskap :)

Man kan inte heller prata om Holland utan att nämna deras drogpolitik. För ja, det finns en massa coffee-shops och dessa har många besökare. Sen har vi också Red Light District. Ordet "konstigt" räcker inte riktigt till för att beskriva känslan. Man vänjer sig dock väldigt fort.

Bara en sak driver mig till vansinnet - på 98% av ställen accepterar de inte Visa/Mastercard. Man ska nämligen ha ett sådant Maestro för att det ska fungera.. Idiotiskt.


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback

Design av xoxonicole
RSS 2.0