Viktoria -

På andra sidan av jorden

Thailand. Bangkok. Resans första stopp. Min resa påbörjades den 4 januari. Stormen Emil var på besök i bland annat skåne så jag blev lite oroligt att jag inte ens skulle lyckas ta mig till flygplatsen, men som tur var så blev jag inte särskilt påverkad av det. Från Köpenhamn flög jag med Emirates med mellanlandning i Dubai och det gjorde resan 16 h lång. Min ryggsäck vägde 7 kg och mitt handbagage 4 kg. Jäkligt bra packat, tycker jag. På båda flygningarna hamnade jag vid mittgången, vilket är sjukt opraktiskt om man vill sova. Jag glömde även bort regel nr 1: akta armbågen, för när den blir påkörd av matvagnen så gör det rätt ont. Däremot hade jag tur med folk som hamnade bredvid mig.

"Khao San Rd, how much?"
"100 baht", svarar tuk-tuk föraren
"No its too much", säger jag utan att veta om vad en sådan resa borde kosta
"How much you pay?"
"Ehhhh. 70 baht?"
"Ok, danke"

Jag hade lyckats ta mig från flygplatsen till centrala Bangkok med tåg och eftersom jag hade sagt till mig själv att bara ta taxi i nödsituation så kändes det passande att fortsätta min resa i en tuk-tuk. Målet var Khao San Rd, en gata där det kryllar av backpackers. Jag hade inte bokat något boende så jag började gå runt i olika guesthouse och fråga om de hade lediga rum (vilket de alltid hade) och hur mycket det kostade. 540 baht, 350 baht. Men jag fortsatte att följa gatan och kom sedan till en lugnare del. 220 baht, blev svaret. Perfekt. Det är ett väldigt enkelt rum, inredd med en säng och ett bord. Dock med egen toalett och dusch med bara kallt vatten (aldrig duschat så snabbt i mitt liv). Inte superfräsht, men man får det man betalar för, 220 baht är ca 49 kr. Tanken är i alla fall att jag ska försöka följa min dagsbudget, vilket är 800 baht.

 

"U ar soooo wite" hör jag nånstans bakom min rygg medan jag står och försöker att förstå mig på kartan. Jag vänder mig om och ser en liten thailändsk kvinna som ler brett.
"Beutiful", säger hon sedan. Jag förstod inte vad hon pratade om. Jag är likblek och har precis kommit fram efter att ha varit på resande fot i mer än 20 timmar.

Sedan byter hon samtalsämne, och berättar att idag är en speciell dag och att bara idag är det möjligt att hyra en tuk-tuk som kommer att köra mig till 4 olika tempel för bara 20 baht. Dessutom kommer chaffören att vänta på mig vid varje tempel. Jag tyckte hon var jätte snäll som som fram till mig och berättade det.

På det sättet mötte jag Boy, en trevlig tuk-tuk förare som blev min chafför/guide/fotograf för dagen. För ett helt löjligt pris, 5 kronor. I ett tempel jag besökte mötte jag Robi, en kille från Bangladesh som kom till Thailand för att studera budhism. Han är munk :) Lovade också att hälsa på honom imorgon


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback

Design av xoxonicole
RSS 2.0