Viktoria -

Phoenix Divers

Påväg från Koh Phangan mötte vi en kompis till Izzy och Jens - Marco. Han följde med oss till Koh Tao. Redan på båten till ön kom det fram en man för att göra reklam för dykskolan Bans Diver. Allt lät hur bra som helst och han lovade också att vi skulle få gratis skjuts till skolan, även om vi väljer en annan skola. Bans Diver visade sig vara en fin och modern skola, dock helt opersonlig. De hade en egen pool och det fanns inte mer än 4 elever i den samtidigt men istället satt ungefär 10 st och väntade på sin tur. Icke bra, tänkte jag. Jag vill ju inte att folk ska sitta och kolla på medan jag plaskar runt och ser ut som en idiot. Som tur var så tyckte tyskarna samma sak. Egentligen ville jag hitta Roctopus Dive, jag hade läst på nätet att det skulle vara en jäkligt bra dykskola. Vi lyckades inte hitta den och valde en helt random skola. Det började bli jobbigt att gå runt med packningen och dessutom var det varmt vilket gjorde att vi tog första bästa skolan vi såg - Phoenix Divers. Padi Open Water kostade 9000 baht och inkluderade boende, frukost, boken, undervisning och 4 dyk. Eftersom alla vi fyra ville göra kursen så fick vi ett jätte bra boende, med en stor bungalow med platt-tv och veranda.

Fyra tyskar och en svensk. Vi hamnade i samma grupp och fick en svensk instuktör - Klaus från Malmö. Han fick undervisa på engelska. Vi började redan samma dag med att se en film. Dagen efter blev det mer teori och sedan var det dags att ta på sig utrustningen och hoppa in i poolen! Shaun, en kille från USA som håller på att utbilda sig till instruktör, var med under våra lektioner. Berättade för Klaus och Shaun att jag var rädd för djupt vatten, vilket var också anledningen till att jag ville ta dykcertifikat. Eftersom jag behövde mer tid och uppmärksamhet så fick jag Shaun nästan helt för mig själv alla dagar vi dök.




Andra dyket vi gjorde var på 12m och efter en stund kände jag hur det blev jobbigare att andas. Började få lite panik och med teckenspråk förklarade jag för Shaun att vi måste upp. Dock ska man absolut inte gå upp på engång utan ska stanna på ca 5 m djup i 3 minuter. Det var 3 lååånga minuter. Jag var så nervös att det var något fel på min regulator eller syret.. Det visade sig till slut att inget var fel utan det är så att syret vi andas är mycket torrare och det gör att man kan bli jättetorr i käften vilket gör att det blir jobbigt att andas (något jag inte visste då). Nu vet jag i alla fall hur jag ska hantera det.

Dagen efter gick vi ner till 18 meter. Jag kände mig mer avslappnad och faktumet att det är sjukt djupt slutade oroa mig så mycket. Fiskar fick mer uppmärksamhet och jag upptäckte hur fränt det egentligen var att dyka. Så ja, nu har jag PADI - Open Water Diver. Detta firades ganska hårt samma kväll. Jag är stolt över mig själv som trots min rädsla klarade av detta. Funderar även om jag ska göra Advanced, som gör att jag kan dyka ner till 30m, men det får nog vänta ett tag.

Efter så många dagars umgänge med 3 tyskar börjar jag nästan kunna tyska. Ångrar att jag inte lärde mig så mycket under de 2 åren jag läste tyska på skolan. Men det blev dax för Izzy och Jens att dra hem. Marco stannar några dagar till. Jag med. Jag gillar Koh Tao jättemycket. Denna ö är ganska liten men det finns ändå allt man behöver, även en ladyboy bar - om man behöver en sån. Måste även hinna träffa Leo innan jag drar vidare, vi träffades i Bangkok. Nu är han här och ska bli Dive Master, det verkar vara jättejobbigt. Har hört att man byta utrustning under vattnet medan man delar 1 regulator och även klara av ett stresstest som är helt crazy. Men det är faktiskt jätte många som är här för att bli Dive Masters (vilket kan ta månader). Det är en bra inverstering. Man kan ju jobba överallt i världen och det är jätte billigt att utbilda sig på Koh Tao. Runt 12 000 svenska kronor för att gå från nybörjade till Dive Master. Dock ingenting jag skulle vilja pyssla med.






 Beach-party varje kväll. Och alltid fire-shows!



 Våran båt

 På båten


Kommentarer





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:



Trackback

Design av xoxonicole
RSS 2.0